terug

Ict-leveranciers delen ook dit jaar weer kerstpakketten uit

Het is weer die tijd van het jaar! In december kondigen ict-dienstverleners vaak prijswijzigingen aan voor het nieuwe jaar. Dat is rechtmatig als dat contractueel is vastgelegd en er bijvoorbeeld wordt verwezen naar een van de CBS-indexeringen (CPI, DPI). Het dekt dan de reële kostenstijging. Maar wat als de leverancier verder gaat dan afgesproken?

Wanneer een leverancier buiten de contractuele afspraken om extra prijsverhogingen doorvoert en zich beroept op “onvoorziene omstandigheden” of gestegen kosten, is dat niet zomaar toegestaan. Het Normenkader IBP FO wordt vaak als excuus gebruikt, maar dat maakt de verhoging nog niet rechtmatig. Het is aan de leverancier om aan te tonen dat het om overmacht gaat. Belangrijk: ook vóór het bestaan van het normenkader golden al verplichtingen voor goed beveiligde en gedocumenteerde producten en diensten. Jij hoeft niet zonder meer akkoord te gaan.

We zien verschillende voorbeelden van prijsverhogingen in naam van het normenkader:

  • extra prijsverhoging per leerling, bovenop en veel meer dan de normale indexering;  
  • een leverancier die stopt met een product en met een veel duurder alternatief komt, bijvoorbeeld met een back-up voorziening;
  • een firewall met dure licenties die jaarlijks terugkomen – terwijl de collectieve dienst Veilig Internet vergelijkbare beveiliging biedt voor een fractie van de prijs.  

Wat kun je doen bij onrechtmatige prijsstijgingen?

Bij onrechtmatige prijsstijgingen zijn er mogelijkheden om het contract te ontbinden en over te stappen naar een alternatieve dienst. Vaak is een overstap ingewikkeld of niet altijd haalbaar op zo’n korte termijn. Dan is het belangrijk om nu in ieder geval protest aan te tekenen. Zo bouw je een dossier op waar je later op kunt terugvallen. SIVON is al vaak succesvol in de bres gesprongen bij misstanden. Meld ze dan ook bij ons. Samen staan we sterker!

Wil je meer weten of wil je melden welk ‘kerstpakket’ jouw bestuur heeft gekregen? Neem dan gerust contact op via info@sivon.nl, dan kijken we met je mee. Bij meerdere meldingen kunnen we samen in actie komen via een collectieve belangenbehartiging!