Aanbesteden van leermiddelen een doel op zich? Welnee, er komt nog zoveel meer bij kijken! Van goed luisteren naar ieders wensen tot toezien op wat er beloofd is en continue doorontwikkeling voor een optimale aansluiting bij wat scholen willen. SIVON is tenslotte van, voor en door, maar vooral mét de scholen. Strategisch adviseur leermiddelen Gigi Schutte ziet de aanbestedingen dan ook meer als een middel om het optimale uit de markt te halen. “Zodat scholen zelf de regie en flexibiliteit behouden en tegelijkertijd kosten kunnen besparen.”
Om de leermiddelenmarkt scherp en in evenwicht te houden, zetten de medewerkers van SIVON zich met veel kunde, passie en vastberadenheid in om het beste uit de markt te halen voor de scholen. Belangenbehartiging is dan ook iets wat als een rode draad door het werk van Gigi verweven zit. “Dat begint eigenlijk al aan de voorkant, tijdens de voorbereidingen van een aanbesteding. Zo zijn we nu bijvoorbeeld met schoolbesturen uit het voortgezet onderwijs bezig met de voorbereiding op de volgende gezamenlijke aanbesteding van leermiddelen voor schooljaar 2025-2026.”
Samen aanbesteden = samen bestellen + leren
Daar heeft de belangenbehartiger voor het funderend onderwijs het druk mee. “We hebben gesprekken met elk deelnemend schoolbestuur over de wensen die er zijn ten aanzien van het leermiddelenproces, waarin afspraken worden gemaakt over het bestellen en leveren van leermiddelen. Tijdens bijeenkomsten met alle schoolbesturen tegelijk wisselen we ervaringen uit en bespreken we de ontwikkelingen in de leermiddelenmarkt. De individuele adviesgesprekken en de gezamenlijke bijeenkomsten geven waardevolle input waarmee SIVON concreet en gericht kan aanbesteden.”
Het unieke van aanbesteden met SIVON is toch wel dat iedere aanbesteding met, voor en door de deelnemende scholen ontwikkeld wordt. “Samen aanbesteden is ook samen voorbereiden en samen leren. Je ziet dat er dan al kruisbestuiving tussen de scholen ontstaat. De één doet een voorstel en de ander haakt erop in. We vragen scholen in de voorbereiding ook om keuzes te maken voor bijvoorbeeld het soort leermiddelenfonds. De scholen die dezelfde keuze maken besteden gezamenlijk, in één perceel, aan. Zij beoordelen de offertes en sluiten vervolgens hetzelfde contract met dezelfde leverancier. Wie de winnaar wordt, beoordelen ze dus zelf én samen.”
Contractgroepen
Nog een pluspunt aan de gezamenlijke aanbesteding van SIVON: “Het samen optrekken bij de monitoring van de uitvoering van het contract. Een snellere en efficiëntere probleemoplossing, service en evaluatie is hiervan het gevolg.” Ook hierin is belangenbehartiging volgens Gigi belangrijk. “Zo zien we nauwlettend toe op de naleving van de contracten. Doen de leveranciers wat er beloofd is? Ook daarin is praten met de markt van cruciaal belang. “De markt is vrij beperkt. Daarom praten we veel met uitgeverijen, distributeurs en andere leveranciers op de leermiddelenmarkt. Waar een schoolbestuur alleen niet zoveel te zeggen heeft, kunnen ze gebundeld in een collectief niet om ons heen.”
Gezamenlijk aanbesteden leermiddelen po en vo
Geïnteresseerd in collectief aanbesteden via SIVON? Ieder jaar organiseren we een gezamenlijke aanbesteding. Lees meer over aanbesteding voor het primair onderwijs en voor het voortgezet onderwijs.