terug

Samen op weg naar een duurzame(re) leermiddelenketen 

Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, moeten we met z’n allen duurzamer gaan leven en de CO₂-uitstoot naar beneden brengen. Maar wat doen uitgevers eigenlijk om de productie en het transport van leermiddelen te verduurzamen? We vroegen het aan John Nouwens, algemeen directeur van Malmberg.  

“Wij geloven in blended learning. In de combinatie van papier en digitaal dus. Dat is ook waar scholen behoefte aan hebben en waarom we in 2018 met het LiFo-model zijn gestart. Scholen gaven aan dat ze boeken wilden die de leerlingen echt kunnen gebruiken. Waar ze in kunnen markeren en schrijven. Zo’n leerwerkboek is goed voor de didactiek én voor de leerlingmotivatie. Bovendien kunnen leerwerkboeken makkelijker worden geactualiseerd dan boeken die een paar jaar meegaan”, legt John uit. “Toen we met het LiFo-model begonnen, dachten we dat scholen vaker voor digitale leermiddelen zouden gaan. Maar in de praktijk blijkt dat scholen massaal voor het papieren leerwerkboek kiezen. Daarom zijn we aan het kijken hoe we die papieren boeken nog duurzamer kunnen maken. Bijvoorbeeld door meer keuzevrijheid te bieden of bepaalde content digitaal of in een extra boek aan te bieden. Dit doen we steeds in overleg met de scholen, want zij weten het beste wat werkt en wat niet.” 

Digitaal versus papier

“Er zijn veel factoren die een rol spelen bij de duurzaamheid van leermiddelen, zoals of er duurzame energie wordt gebruikt voor de servers en apparatuur en hoe lang een school met de laptops doet. Het is heel ingewikkeld om leermiddelen op het gebied van duurzaamheid met elkaar te vergelijken. Daarom zijn we blij dat brancheorganisatie MEVW op dit moment onderzoek doet naar de milieu-impact van de verschillende leermiddelen. Ook het traditionele leerboek wordt daarin meegenomen. Malmberg levert input voor dit onderzoek. Ik hoop dat er een bruikbaar rekenmodel uitkomt, om een goede vergelijking te kunnen maken tussen de verschillende leermiddelen. En om op basis daarvan maatregelen te kunnen nemen om de leermiddelenketen verder te verduurzamen”, zegt John. “Ik vind dat we als educatieve uitgeverij verantwoordelijk zijn voor het creëren van bewustwording over duurzaamheid in de hele keten. Het is dan ook mooi om te zien dat steeds meer scholen duurzaamheid betrekken bij het kiezen van leermiddelen.” 

Rapporteren

Malmberg is onderdeel van Sanoma, een beursgenoteerd bedrijf. Vanaf volgend jaar zijn beursgenoteerde bedrijven verplicht om te rapporteren over duurzaamheid in het kader van de Europese CSRD-richtlijn. Volgens John voldoet Malmberg al aan deze richtlijn. “We rapporteren al sinds 2010 over duurzaamheid. Het is binnen onze organisatie een heel belangrijk thema, aangezien we met de toekomst van onze kinderen bezig zijn”, zegt John. “Een groot deel van onze boeken wordt in Europa geproduceerd, maar we compenseren de CO₂-uitstoot van al het transport. Daarnaast onderzoeken we continu hoe de productie nog duurzamer kan. Denk aan andere papiersoorten, bio-inkt of een andere boekbinding. Ook is Malmberg FSC-gecertificeerd en moeten onze leveranciers een code of conduct tekenen, waarmee zij garanderen dat zij duurzaam werken. Verder werken we samen met scholen aan allerlei oplossingen om het LiFo-model te verduurzamen.” 

Lees meer