terug

De Meerwaarde: ‘Als ict’er had ik zelf de wifi nooit beter of goedkoper kunnen regelen’

Ruim 2000 leerlingen, overal laptops, tablets en mobieltjes en 10 jaar oude access points in de school. “Je begrijpt, we hadden veel problemen met onze wifi”, zegt Pieter-Jan van den Berg, systeembeheerder bij middelbare school De Meerwaarde. De school koos voor Wifi as a Service van SIVON voor de aanleg van het nieuwe wifi-netwerk. Hoe is dat verlopen en hoe kijkt Van den Berg hierop terug?

Als we Van den Berg vragen hoe de situatie op de school was vóór het nieuwe wifi-netwerk, dan is hij daar kort over. “Verre van optimaal. We hadden 10 jaar oude apparatuur hangen. Het was erg gedateerd materiaal, we kregen zelfs geen officiële ondersteuning meer van de leverancier. Dat veroorzaakte veel problemen binnen de school. Oude access points gaan niet samen met nieuwe laptops, mobieltjes en tablets.”

Daarnaast merkte De Meerwaarde dat ze een capaciteitsprobleem hadden. “We werken op onze school met leerpleinen. Maar de access points konden het aantal laptops niet aan dat we op zo’n leerplein hebben. Dat werkte dus niet.” 

Gevolg? Docenten kloppen dagelijks aan bij de servicedesk van de school omdat ze niet kunnen verbinden met het internet. “Bepaalde nieuwere type telefoons ondersteunen niet meer de authenticatietechniek die we gebruikten op de access points. Dat gaf veel problemen. Leerlingen konden daardoor hun lessen niet goed volgen.” 

Juiste kennis en expertise 

Tijdens een seminar hoort een collega van Van den Berg over SIVON en de dienst Wifi as a Service. Omdat ze merken dat ze zelf niet de juiste kennis in huis hebben, besluiten ze het nieuwe netwerk via SIVON aan te leggen.

Van den Berg: “SIVON heeft al ervaring met meerdere wifi-aanbestedingen. We kunnen als school wel zelf een aanbesteding uitzetten, maar dat is veel werk. Er komen veel regels kijken bij hoe je zo’n aanbesteding uitzet en uitschrijft. Die kennis ligt al bij SIVON, dus dat vonden we fijn.” 

“Maar ook als het op technische wifi-kennis aankomt, merkten we dat we die expertise niet in huis hebben. Als wij zelf de aanbestedende leveranciers moeten beoordelen op technische punten, dan weten we niet precies waar we op moeten letten. Het is niet ons vakgebied. Dat was nog een reden om voor SIVON te kiezen.” 

‘Nieuw wifi-netwerk? Zorg dat je weet wat de school nodig heeft’ 

Na de keus voor Wifi as a Service begonnen de eerste voorbereidingen vertelt Van den Berg. “Als school is het belangrijk om van tevoren te weten hoe je je wifi wilt inzetten. Voor een groot deel wisten we dat wel: je loopt vaak door de school, dus je weet hoe docenten werken en wat de klachten zijn.”

“We hebben eerst extra ervaringen opgehaald bij onze ict-gebruikersgroep – dat is een groep ict-ervaren docenten bij De Meerwaarde. Je moet goed weten wat het wifi-gebruik is binnen de school, met welke soort apparaten leerlingen en docenten werken en op welke manier. Een telefoon vraagt om andere netwerkcapaciteiten dan iemand die de hele dag met een laptop lesgeeft via Teams.

“Vervolgens hebben we keuzes gemaakt. Willen we leerlingen wel op wifi laten met hun eigen apparaten of niet? Die keus heeft namelijk een grote impact op wat voor bedragen je moet neerleggen voor het netwerk. Welke dekking willen we in klaslokalen, op het leerplein en in praktijklokalen? In de gesprekken met Sjoerd Huijg van SIVON hebben we onze wensen en eisen besproken. We wilden sowieso op de leerpleinen de sterkste dekking, maar ook in de praktijklokalen omdat leerlingen daar ook met laptops werken.

“Samen met Sjoerd hebben we op de bouwtekeningen die we moesten aanleveren met kleuren aangegeven welke wifi-sterktes die we per ruimte willen. Er zijn een aantal vaste profielen, maar we hebben op basis van onze situatie gekeken wat het beste past. Daar is eigenlijk een nieuw profiel uitgekomen dat beter aansluit bij onze school. Het is fijn dat er op deze manier maatwerk is geboden.”

Vanaf het begin betrokken

Van den Berg blikt terug op een goed verlopen traject. “Wat ik het prettigst vond, is dat we vanaf het begin betrokken zijn bij het hele proces en de documenten. Ik maak wel eens mee dat een partij documenten aanlevert die voor 90% rond zijn, maar dan moet vaak alles weer op de schop. Dat kost tijd en geld. Bij SIVON was dat niet zo. We keken in de conceptfase van de documenten mee en zijn bij alle keuzes betrokken geweest.”

“Ook werden we goed geadviseerd en dacht SIVON met ons mee. Zo wilden we in een bepaalde ruimte een sterk dekkingsprofiel, maar na een gesprek met Sjoerd bleek dat dat helemaal niet nodig was. Hij raadde het ons daarom af, waardoor dit scheelde in de kosten. Dat doet niet iedereen, helemaal niet als er geld verdiend kan worden.” 

“En toen bleek dat we met al onze wensen boven het beschikbare budget uitkwamen, hebben we samen gekeken welke access points in de school toch nog weg konden zonder de kwaliteit te verlagen. Sjoerd had ook kunnen denken: dit is het perfecte product, los het probleem zelf maar op, maar hij snapt dat we met een budget zitten en dacht echt met ons mee.”

Soepel en vlot

Was alles dan echt zo positief? “Ja”, zegt Van den Berg. “Het ging van begin tot eind soepel en vlot. SIVON heeft de kennis in huis van aanbesteden en van de technische zaken rond wifi. Als we het zelf hadden moeten doen, dan moesten we ons eerst verdiepen in aanbestedingen en daarna in de technische kant van een wifi-netwerk. Dat kost veel tijd en geld. Het is dan ook een logische keus om het bij SIVON te doen. We hadden het zelf nooit beter of goedkoper kunnen regelen.”