terug

‘De markt moet werken voor het onderwijs, niet andersom’, Frans Rewijk in de rubriek ‘Wat als SIVON er niet zou zijn?’ 

Voor de rubriek ‘Wat als SIVON er niet zou zijn?’ vragen we SIVON-medewerkers om deze vraag te beantwoorden. Dit keer Frans Rewijk aan het woord. Frans is al meerdere jaren actief binnen het domein leermiddelen en vanaf 2020 betrokken bij ict-coöperatie SIVON.  

In zijn eerdere werkzaamheden voor Kennisnet was Frans onder meer onderdeel van het project ‘Publieke Regie Leermiddelenketen’, waarbij hij onderzocht hoe het onderwijs regie kan houden op de leermiddelenmarkt. De processen zijn complex en de leermiddelenmarkt is flink in beweging. Hierdoor staan de stabiliteit van de keten en de leverbetrouwbaarheid van de leermiddelen onder druk. Iemand als Frans lijkt dan ook van essentieel belang. Vandaag stellen we hem de vraag ‘Wat als SIVON er niet zou zijn?’

“De afgelopen jaren heb ik diepgaande kennis opgedaan van de leermiddelenmarkt. Ik ken de processen die nodig zijn om leermiddelen in de schooltas of op de laptop van de leerling te krijgen. Ik kan van daaruit beslissingen nemen en meerwaarde voor scholen realiseren. Twee zaken staan hierbij voorop: Alles wat we doen moet in de eerste plaats het onderwijsproces helpen en de markt moet werken voor het onderwijs, niet andersom. Als projectmanager bij SIVON ben ik in staat om naast een school te gaan staan en samen het beste uit de markt te halen. Ik heb een hoge betrokkenheid en mijn motto is dan ook niet voor niets: ‘We zijn er voor je, totdat het helemaal geregeld is!’”

Tegenwoordig houdt Frans zich hoofdzakelijk bezig met de aanbesteding van het LAS voor vo schoolbesturen. “Ik merk dat onze meerwaarde hier bijzonder hoog is. Je moet beseffen dat wij (als Team LAS) er dagelijks mee bezig zijn. Dit in tegenstelling tot een schoolbestuur, die het aanbesteden van een LAS meestal als een ‘moetje’ ziet. Scholen zijn vaak vergroeid geraakt met hun leverancier en er leeft de overtuiging dat betere voorwaarden niet mogelijk zijn. Wij laten zien dat dit allerminst het geval hoeft te zijn. Mijn ervaring is dan ook dat schoolbesturen de aanbesteding gedurende het project steeds meer als een kans gaan zien. Wij stellen kritische vragen: ‘Wat heb je werkelijk nodig? En hoe zou dat in je voordeel moeten werken? En onder welke voorwaarden?’.  Hierdoor gaan scholen nadenken over wat ze willen behouden, maar ook waar ze wellicht juist van af willen. Bij schoolbesturen is enorm veel inhoudelijke kennis, wij helpen om tot een goede vraagarticulatie te komen. 

“Een passende oneliner heb ik niet, maar ik weet nog goed hoe de verhouding tussen scholen en leermiddelenleveranciers zo’n vijf jaar geleden was. Vrijwel elk schoolbestuur in het vo dat ik toen sprak, was chagrijnig over de dominante houding van leveranciers en de vaak matige prestaties die daarmee samengingen. Contracten en voorwaarden werden door leveranciers opgedrongen en scholen konden individueel geen vuist maken. De beleving was dat de markt verdeeld was onder de grote spelers en dat concurrentie werd vermeden. Dit beeld had gemakkelijk nog kunnen bestaan, als SIVON er niet was geweest. SIVON heeft de verhoudingen tussen onderwijs en markt rechtgetrokken en daar durf ik best wel trots op te zijn. Het onderwijs stelt zelf weer voorwaarden aan de IT en leermiddelen die zij inkopen en leveranciers die daaraan kunnen voldoen zijn van harte uitgenodigd om mee te dingen.  

Onlangs kreeg ik nog een aardige mail van een leermiddelencoördinator die wij in de afgelopen jaren hebben mogen helpen bij de aanbesteding leermiddelen. Hij gaf aan: ‘Ik moet wel zeggen dat ik het interessant vond om te ontdekken hoe je de markt kunt sturen. Het is weerbarstig, maar het kan wel.’ Dit raakt meteen de kern van mijn betoog: SIVON volgt de markt niet, we geven er richting aan.  
  
Wil jij meer weten over de aanbesteding leermiddelen, klik dan hier.