terug

Buitenlandse interesse voor Nederlandse aanpak DPIA’s

Krachtenbundeling? Collectieve vuist tegen Big Tech!

Veel scholen denken dat ze machteloos staan tegenover de grote platformen die Big Tech voor hun digitale leeromgevingen bieden. Maar is dat wel zo? Job Vos van SIVON weet inmiddels van niet. Als Senior adviseur Privacy deelt hij zijn waardevolle expertise over ons DPIA-proces met heel Europa. “Want we lopen voorop als het gaat om het in kaart brengen van de risico’s van gegevensverwerking. En dat merkt ons onderwijs ook. Door de krachten te bundelen, kunnen wij wél een vuist tegen de Big Tech maken.” 

Job Vos heeft het er maar druk mee. Was de Senior adviseur Privacy vorige maand in Brussel om een presentatie te geven aan buitenlandse ministeries van onderwijs, nu is hij net terug van een meeting met Belgische collega’s. Met tussendoor nog het bezoek van een Noorse delegatie namens hun samenwerkende gemeentes. Want waar men qua onderwijsmodellen vaak naar Scandinavische en Baltische landen kijkt, heeft het buitenland juist interesse in ons DPIA-proces. “We zijn heel sterk in het in kaart brengen van de risico’s bij de gegevensverwerking van privacygevoelige gegevens. We lopen daarin zo voorop, dat andere landen nu heel erg naar Nederland kijken.” 

Voor het eerst aan tafel met Big Tech 

En daar werkt het team van SIVON, vaak in samenwerking met ict-coöperatie voor het mbo, hoger en universitair onderwijs SURF, hard voor. Zo vergeet Vos nooit het vele nachtelijke werk in 2021 om bij Google aan de gesprekstafel te komen. Maar met groots resultaat, want voor het eerst in de geschiedenis lukte het een partij om afspraken te maken met een Big Tech-leverancier. “Precies een dag voor de zomervakantie kwam de bevestiging en konden we scholen met een gerust gevoel op vakantie sturen. Datzelfde speelt nu in België. Daar wordt nu van hogerhand meegekeken hoe Google met Belgische scholen omgaat. Om van onze aanpak te leren, is daarom een samenwerking opgestart.”   

En precies die samenwerking met zowel scholen en leveranciers, als andere landen is bij het in kaart brengen van risico’s bij dataverwerking van cruciaal belang. “Want”, zo maakt Vos duidelijk, “door de krachten te bundelen, hebben we slagkracht. Waar je als eenpitter of een groot schoolbestuur maar weinig begint tegen Big Tech, lukt het ons namens onze leden om wél afspraken af te dwingen. 

 De AVG bestaat namelijk al 6 jaar en scholen moeten hieraan voldoen, alleen weten ze vaak niet hoe. Want de weg ernaartoe mag iedereen zelf bepalen. Doordat wij dit voor alle scholen doen, nemen we hen veel werk uit handen. Maar ook voor de leverancier is het een voordeel, want die hoeft maar met één partij afspraken te maken en niet met iedere school afzonderlijk.” 

Level Playing Field die aan Europese regels voldoet  

Zo heeft SIVON bijna wekelijks overleggen met grote platformen als Apple, Microsoft en Google. Daarnaast heeft de belangenbehartiger voor het funderend onderwijs het proces weten te standaardiseren in een Level Playing Field die aan alle Europese regels voldoet. “De Rijksoverheid heeft wel een standaard DPIA, maar wij vullen dat in door alle mogelijke risico’s voor scholen in kaart te brengen. Scholen hoeven hierna alleen maar te kijken welke van deze risico’s bij hen spelen en onze centrale DPIA specifiek te maken. Hiermee helpen wij scholen om sneller aan de AVG te voldoen en enorm veel werk, tijd en zorgen te besparen.”  

Als collectief onderhandelen met Big Tech 

Hoewel SIVON er voor het Nederlands funderend onderwijs is, ziet ze veel voordelen aan buitenlandse samenwerking, kennisdeling en belangenbehartiging. “Als heel Europa meekijkt, dan voel je als leverancier toch die druk. Als wij nee zeggen in Nederland, dan gaan andere landen niet ineens ja zeggen.

Daarom trekken we veel op met SURF met wie we samen het gehele onderwijs in Nederland vertegenwoordigen. Dat zijn ruim 4 miljoen stemmen voor wie we onderhandelen met Big Tech. Dat doen we echt voor onze scholen. Omdat we niet willen dat een leverancier bepaalt hoe hun onderwijs eruit moet zien. Als kleine school heb je vaak geen keuze en kun je weinig veranderen, maar als collectief kan dat wel. Samen kunnen we wél een vuist maken tegen Big Tech voor een digitaal veiligere leeromgeving.”