10 veelgestelde vragen over Veilig Internet

Veilig internet: geen schoolbestuur en school kan zonder. Eigenlijk zou een veilige internetverbinding vanzelfsprekend moeten zijn in het onderwijs. Helaas is dat niet altijd het geval. Het gevolg: hinderlijke DDoS-aanvallen en tijdelijke uitval van internet. De dienst Veilig Internet van SIVON verzekert schoolbesturen van een veilige en betrouwbare internetverbinding, passend bij het onderwijs. In dit artikel lees je antwoorden op 10 veelgestelde vragen over Veilig Internet.

Waarom biedt SIVON haar leden Veilig Internet aan?

Een snelle, betrouwbare en veilige internetverbinding is een behoefte van veel schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs (po en vo). Daarom is Veilig Internet in nauwe samenwerking met verschillende schoolbesturen ontwikkeld, zodat het precies aansluit bij wat het onderwijs nodig heeft. De dienst is letterlijk van en voor het onderwijs.

Het onderwijs is steeds meer afhankelijk van de aansluiting op het internet. Steeds meer scholen werken met digitale leermiddelen en leraren gebruiken digitale toepassingen in hun lessen. Een veilige en betrouwbare internetverbinding is in deze tijd onmisbaar om schadelijke bedreigingen, zoals DDoS-aanvallen en kwaadaardig verkeer te voorkomen.

Wat onderscheidt Veilig Internet van SIVON van andere internetaanbieders?

Veilig Internet onderscheidt zich van andere internetproviders doordat we 2 functionaliteiten in 1 bieden: connectiviteit en veiligheid. De connectie met het internet nemen schoolbesturen normaal gesproken af bij een internetprovider. De aanvullende beveiligingsmaatregelen worden vaak ingekocht bij een derde partij of beheer je zelf op een lokale firewall. Met Veilig Internet van SIVON heb je nu 1 dienst en aanspreekpunt voor beide functionaliteiten.

Welke beveiligingsmaatregelen kent Veilig Internet?

Elk schoolbestuur krijgt zijn eigen virtuele state of the art firewall met een generieke set aan beveiligingsmaatregelen. Deze beveiligingsmaatregelen worden toegepast op al het verkeer, zodat indringers en bedreigingen zoals DDoS-aanvallen geen kans maken. De firewalls bewaken dus het verkeer van en naar het internet en de schoollocaties. Zonder dat scholen daar iets van merken.

Moet ik nog meedoen met een aanbesteding als ik Veilig Internet afneem?

Nee, je hoeft niet meer zelf een aanbesteding te doen omdat SIVON de dienst al Europees heeft aanbesteed. SIVON is daarom nu gerechtigd om namens haar leden aanvragen voor verbindingen bij gecontracteerde marktpartijen uit te zetten. SIVON onderhoudt bovendien alle contacten en contracten met de marktpartijen. Dat scheelt je dus een hoop tijd en werk. 

Wat zijn de kosten voor Veilig Internet?

De kosten voor de dienst zijn afhankelijk van de grootte van jouw schoolbestuur, het aantal schoollocaties en de datacenters die onder je schoolbestuur vallen. Ook houden we rekening met specifieke wensen en opties. Zo kun je bijvoorbeeld per schoollocatie kiezen voor verschillende verbindingen, contracttermijnen, bandbreedtes en extra beveiligingsmaatregelen. Alle van andere kwaliteit en met een andere prijs. 

De kosten zijn opgebouwd uit maandelijkse kosten, die je per schoollocatie betaalt. Je betaalt voor:

– de verbindingen
– de kosten voor de centrale ingerichte beveiligingsmaatregelen

Naast het betaalde deel biedt Kennisnet vanuit het Nationaal Diensten Centrum (NDC) kosteloos het dienstonderdeel Veilig met o.a. anti-DDoS en firewall functionaliteit. Het ministerie van OCW subsidieert deze landelijke voorziening, in ieder geval tot 1 januari 2027. Kennisnet en het ministerie voeren gesprekken over de duurzame verankering van deze landelijke voorziening.

Wat moet ik zelf regelen als ik Veilig Internet wil afnemen?

Het belangrijkste dat je moet weten, is wanneer de huidige contracten van je internetverbinding en beveiligingsmaatregelen aflopen. Omdat ieder bestuur anders is, lopen we samen met jou de stappen door van bestelling tot levering. We bespreken je wensen, de omstandigheden per schoollocatie en wat je vooraf kunt regelen. Dit proces bereiden we samen zorgvuldig voor, zodat je altijd weet waar je aan toe bent.

Welke keuzes heb ik bij Veilig Internet?

Je kunt keuzes maken per schoollocatie en op bestuursniveau. Per schoollocatie kun je de gewenste snelheid, kwaliteit en looptijd van de verbinding kiezen. Op bestuursniveau kies je vervolgens voor iedere schoollocatie de gewenste verbinding. Daarnaast kun je op bestuursniveau, dus niet per school, specifieke wensen aangeven als het gaat om de instellingen van de beveiligingsmaatregelen.

Wanneer is de dienst voor mij geschikt?

Bij het ontwikkelen van de dienst hebben we rekening gehouden met verschillende type besturen in het onderwijs. Veilig Internet is immers voor het onderwijs, door het onderwijs. 

De dienst is geschikt als je op zoek bent naar een veilige en betrouwbare internetverbinding en ontzorgd wilt worden. Het beste moment om over te stappen op Veilig Internet is wanneer de contracten voor je internetverbindingen en beveiligingsmaatregelen aflopen. Of als je andere, aangepaste of extra beveiligingsmaatregelen wenst. Lopen jouw contracten nog niet af maar wil je wel een veilige, betrouwbare internetverbinding en ontzorgd worden? Ook dan is Veilig Internet geschikt.

We bekijken graag samen met jou je situatie en bespreken in een vrijblijvend gesprek je wensen en de mogelijkheden. Neem daarvoor contact op met onze productadviseurs.

Bij wie kan ik terecht met vragen, aanpassingen of onverhoopte storingen van Veilig Internet?

Met Veilig Internet heb je 1 aanspreekpunt voor al je vragen. Je hoeft dus niet meer bij verschillende partijen aan te kloppen voor hulp. SIVON regelt dat allemaal voor jou. Ook bij onverhoopte storingen, kun je bij ons terecht. Wel zo makkelijk. 

Wat is het verschil tussen Veilig Internet en Network as a Service van SIVON?

Veilig Internet levert een veilige en betrouwbare internetverbinding tot aan de voordeur. NaaS zorgt voor een betrouwbaar, veilig en toekomstbestendig netwerk.

Lees hier meer over Network as a Service.

Vraag Veilig Internet aan

Wil jij Veilig Internet aanvragen? Als je al lid bent van SIVON, dan kun je contact opnemen met onze relatiemanagers. In een vrijblijvend gesprek informeren zij jou over de dienst en hoe je deze kunt aanvragen. 

Ben jij nog geen lid van SIVON? Word dan eerst lid. Lees alles over het SIVON-lidmaatschap of meld je meteen aan via het aanmeldformulier voor nieuwe leden.