Een zelfevaluatie van het Normenkader IBP geeft schoolbesturen inzicht in hoe digitaal veilig hun schoolomgeving is voor leerlingen en medewerkers. Wat gaat er goed en wat moet er nog verbeteren? Een zelfevaluatie is het startpunt voor het opstellen van een planning en roadmap voor digitale veiligheid.
Schoolbesturen die nog geen zelfevaluatie hebben gedaan, kunnen vanaf eind september gebruik maken van een nieuwe, laagdrempelige zelfevaluatietool van Kennisnet. Om schoolbesturen te helpen bij de zelfevaluatie organiseert SIVON in samenwerking met Kennisnet verschillende vormen van ondersteuning.
Webinar Zelfevaluatie Normenkader IBP
In dit webinar gaan we in op het doel en de achtergrond van deze zelfevaluatie. Je krijgt een uitleg over de tool, inclusief een voorbeeldinvulling van de normen, zodat je direct ziet hoe het werkt. Ook besteden we aandacht aan veelvoorkomende valkuilen en geven we tips om de zelfevaluatie zorgvuldig in te vullen.
Daarnaast is er ruimte voor interactie: stel je vragen aan de experts. We sluiten af met de vervolgstap: hoe kun je de resultaten gebruiken voor een nulmeting binnen je eigen bestuur en hoe draag je bij aan een sterker sectorbeeld?
Data webinars
- Woensdag 8 oktober van 14.00 – 15.30 uur
- Woensdag 15 oktober van 14.00 – 15.30 uur
- Woensdag 5 november 14.00 – 15.30 uur
Expertreview
Voor schoolbesturen die de resultaten uit hun zelfevaluatie van het Normenkader IBP beter willen begrijpen en willen omzetten in concrete vervolgstappen, kunnen in aanmerking komen voor een expertreview.
De expertreview bestaat uit:
- Een online gesprek van anderhalf tot twee uur tussen een IBP-expert en jouw schoolbestuur.
- Een analyse (steekproef op een aantal vragen) van de rapportage uit de ingevulde tool Zelfevaluatie Normenkader IBP (deze tool is vanaf eind september beschikbaar op Kennisnet).
- Bij normen die in de zelfevaluatie op volwassenheidsniveau 2 of hoger zijn ingevuld, wordt de bijbehorende bewijslast gecontroleerd.
- Een rapport met bevindingen, score-inschatting, aanbevelingen en prioriteiten.
Voorwaarden
Om deel te nemen aan de expertreview gelden de volgende voorwaarden:
- Afhankelijk van de vooraf bepaalde ’te toetsen’ normen, geeft de IBP-expert – minimaal 1 week voor het gesprek – aan welke rollen van het schoolbesturen aanwezig moeten zijn, zoals de ibp-manager/security officer/privacy officer en de ict-verantwoordelijke. Ook de bestuurder, hr-medewerker of fg’er kunnen aansluiten.
- Het schoolbestuur heeft nog niet eerder een zelfevaluatie van het Normenkader IBP gedaan en heeft de tool Zelfevaluatie Normenkader IBP (Kennisnet) volledig ingevuld.
Selectie
Voor de expertreview is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. We streven daarbij naar een representatieve dwarsdoorsnede van schoolbesturen op basis van leerlingaantallen. Wanneer er meer aanmeldingen zijn dan plaatsen, maken we een eerste selectie op basis van leerlingaantallen en daarna eventueel via loting.
Vragenuurtjes
Als vervolg op het webinar organiseren wij enkele vragenuurtjes. Deze sessies zijn uitsluitend toegankelijk voor deelnemers van het webinar. Tijdens de vragenuurtjes behandelen wij specifieke vragen van individuele schoolbesturen en geven wij nadere toelichting op de onderwerpen uit het webinar. De data van de vragenuurtjes volgen binnenkort.
Data vragenuurtjes
- Woensdag 29 oktober van 15.00 – 16.00 uur
- Woensdag 12 november van 15.00 – 16.00 uur
- Woensdag 26 november van 15.00 – 16.00 uur
- Woensdag 10 december van 15.00 – 16.00 uur
Deelnemers aan de webinars ontvangen na afloop van het webinar een uitnodiging om zich in te schrijven voor een van de vragenuurtjes.
FAQ
Tijdens de webinars, vragenuurtjes en expertreviews verzamelen wij de meest gestelde vragen over de zelfevaluatie Normenkader IBP. Om schoolbesturen hierin te ondersteunen, publiceren wij – later dit najaar – op onze website een FAQ ondersteuning Zelfevaluatie Normenkader IBP. Deze veelgestelde vragen en antwoorden bieden helderheid over de aanpak, de werkwijze en de toepassing van de resultaten.