Aan het begin van dit schooljaar hebben we de schoolbesturen gevraagd hoe de levering van leermiddelen, zowel fysiek als digitaal, is verlopen. Van een groot aantal scholen die een contract hebben met Iddink voor de levering van leermiddelen, ontvingen we meldingen dat leerlingen hun boeken nog niet hadden ontvangen en/of geen toegang hebben tot digitale leermiddelen.
Op basis van deze signalen, evenals de meldingen van vereniging OMO, hebben we direct besloten om, samen met OMO, in gesprek te gaan met Iddink. Dit om te zorgen dat leerlingen zo snel mogelijk alsnog hun boeken ontvingen en toegang kregen tot de digitale leermiddelen. Al gauw bleek dat sprake was van een aantal complexe vraagstukken die de leveringsproblemen veroorzaakten. In overleg met Iddink hebben we dan ook aangegeven dat wij een noodscenario in gang wilden zetten.
Wat hebben we gedaan en doen we nog steeds voor vo-besturen?
- We zijn samen met vereniging OMO in gesprek gegaan met Iddink en hebben aangegeven dat wij een noodscenario in gang wilden zetten.
- Dit noodscenario hield in dat de uitgeverijen en leveranciers Iddink helpen om zo snel mogelijk de leermiddelen te leveren.
- Vervolgens hebben we met Iddink, uitgevers en SEM (Samenwerkende Educatieve Marktpartijen) hierover afspraken gemaakt.
- Zodra het noodscenario in gang is gezet, hebben we schoolbesturen die een contract via SIVON bij Iddink hebben en de vo-leden SIVON met een mail op de hoogte gebracht.
- Dagelijks is er contact geweest tussen Iddink, SIVON en de overige partijen over de leveringen en is een crisisteam opgericht.
- Via verschillende webinars door SIVON georganiseerd heeft Iddink een update kunnen geven van de levering van de leermiddelen en konden scholen aangeven hoe de levering vanuit hun optiek gaat.
- We zijn een vervolgtraject opgestart voor compensatie vanuit Iddink.
- Voor de zomervakantie van 2025 hebben scholen de compensatie ontvangen.