Scholen werken samen met SIVON met als belangrijk doel ervoor te zorgen dat zij op een eenvoudige, efficiënte en betaalbare manier toegang hebben tot de benodigde leermiddelen. Daarom werken we aan de plannen zoals beschreven in het document Toekomst distributie, dat vorig jaar is gepubliceerd. Dit document schetst een visie op een nieuw model voor de leermiddelenketen, waarbij scholen meer keuzevrijheid, transparantie en controle hebben over hun leermiddelenproces.
We streven naar meer marktwerking door onderscheid te maken op een aantal aspecten:
- Onderscheid tussen het inkopen van leermiddelen en het inkopen van diensten: leermiddelen worden rechtstreeks bij de uitgevers ingekocht en de diensten worden bij educatieve dienstverleners afgenomen.
- Onderscheid tussen de distributie van de folio en het digitale product: de uitgevers leveren de licenties direct.
- Onderscheid tussen de leermiddelenkeuze en het bestelproces en de processen die daarop volgen.
Om deze plannen te realiseren, zijn we samen met scholen bezig met verschillende activiteiten, die we hieronder kort toelichten.
Marktconsultatie applicaties leermiddelenproces
We hebben eisen en wensen in kaart gebracht voor applicaties die het leermiddelenproces in een school ondersteunen, zoals applicaties die helpen bij het maken van een leermiddelenlijst, het beheren van de leermiddelenadministratie en het bestellen van leermiddelen. In mei en juni hebben we marktconsultaties gehouden met leveranciers die dit al aanbieden, of overwegen om dit te gaan doen. We hebben hen gevraagd naar hun visie op de toekomstige vraag van scholen, de technische mogelijkheden, beperkingen van hun applicaties en de samenwerking met andere partijen in de keten.
Standaarden bestelomgeving
We hebben gesprekken gevoerd met Edu-V over de standaarden die nodig zijn voor scholen om gebruik te kunnen maken van een onafhankelijke bestelomgeving en waarbij uitgevers de licenties direct kunnen leveren en specificeren. Deze standaarden zijn noodzakelijk wanneer scholen zelf hun leermiddelen bij verschillende uitgevers bestellen.
Handreiking fijndistributie
In augustus 2024 hebben we een handreiking voor scholen die zelf de fijndistributie willen regelen gepubliceeerd. Dit betekent dat scholen zelf het verstrekken van de leermiddelen aan de leerlingen verzorgd. Deze handreiking bevat praktische tips en adviezen over hoe scholen dit kunnen organiseren, welke voor- en nadelen dit heeft en welke aandachtspunten er zijn op het gebied van logistiek en administratie en beveiliging.
Verkenning inkoopmodel van de toekomst
We verkennen het inkoopmodel van de toekomst, waarbij product (leermiddel) en dienstverleningen (ondersteuning bij het leermiddelenproces, distributie) gescheiden zijn. We verkennen hoe scholen rechtsreeks kunnen inkopen bij uitgevers en welke servicepakketten aan dienstverlening zij daarnaast zien.
Toekomstige aanbestedingen
We verwerken elementen van de Toekomst distributie in toekomstige aanbestedingen.
Noodscenario voor calamiteiten
We hebben een noodscenario uitgewerkt voor het geval er een calamiteit is met een distributeurs tijdens het leverseizoen en het misgaat met levering van leermiddelen Dit scenario beschrijft hoe we snel en adequaat kunnen reageren om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. We hebben hiervoor afspraken gemaakt met uitgevers, distributeurs en scholen, en een draaiboek opgesteld voor de communicatie en de acties die we samen met de sector moeten ondernemen.
Met deze activiteiten hopen we bij te dragen aan de leverbetrouwbaarheid van leermiddelen en kwaliteit en de toegankelijkheid van het onderwijs. We houden je via onze nieuwsbrief op de hoogte van de verdere ontwikkelingen en resultaten.
Rechtstreekse levering digitaal lesmateriaal
Traditioneel is de inkoop en levering van folio- en digitale leermiddelen de taak van distributeurs. Hoewel scholen de afgelopen jaren steeds vaker rechtstreeks bij uitgeverijen inkopen, verloopt de levering nog steeds via de traditionele kanalen. Om afhankelijkheden te verminderen, is er behoefte aan directe levering van digitaal lesmateriaal door uitgeverijen aan scholen.
Directe levering van digitaal lesmateriaal vraagt vooral om aanpassingen in gestandaardiseerde ketenprocessen. Hoe dit nu werkt en hoe het in de toekomst moet werken voor het onderwijs, hebben we in een rapport beschreven. We geven waar nodig sturing aan ontwikkelingen in de markt en in publiek-private samenwerkingen zoals Edu-V, zodat het gewenste toekomstscenario gerealiseerd kan worden.
Meer lezen?
- Het scenario in meer detail.
- Het rapport met randvoorwaarden, trends, knelpunten en oplossingsrichtingen.
- Achtergrondinformatie op de website van Kennisnet is een interessant artikel over de ontwikkelingen in de leermiddelenmarkt verschenen.