Hieronder vind je alle DPIA’s die in 2024 zijn afgerond. Lees verder voor informatie over de uitgevoerde DPIA’s en de risico’s.
Basispoort
De uitgevoerde DPIA op Stichting Basispoort heeft geen grote risico’s aan de kant van de Basispoort applicatie aan het licht gebracht. Wel moet de school zorgen dat de risico’s die samenhangen met het gebruik van Basispoort worden beheerst. De softwareapplicatie biedt een zogenaamde Single-Sign-On toegangsdienst naar web-based lesmateriaal van uitgevers.
Lees verderDeviant (Studiemeter)
Uit het DPIA-traject blijkt dat Studiemeter van Uitgeverij Deviant een veilige leeromgeving biedt voor het aanleren van basisvaardigheden voor taal en rekenen. De samenwerking tussen scholen en het online lesplatform voor het Voortgezet Onderwijs leidde tot een grondige evaluatie van gegevensverwerkingen en bijbehorende risico’s. Uitgeverij Deviant stelde zich proactief en transparant op en heeft verbeteringen toegezegd om de rol van de onderwijsinstelling en verwerkingsverantwoordelijke te versterken.
Lees verderEntree Federatie
Tijdens het DPIA-traject is gebleken dat het gebruik van Entree Federatie een veilige inlogmethode biedt om op een eenvoudige wijze toegang te verkrijgen tot verschillende leermiddelen en diensten. Dankzij de zeer positieve samenwerking met Kennisnet verliep het assessment soepel en snel. Al vrij snel in het traject werd duidelijk dat de Single-Sign-On (SSO) service die Entree Federatie aanbiedt betrouwbaar is. Hiermee hebben leerlingen en scholen na authenticatie toegang tot al hun materiaal van de leveranciers. Bovendien biedt het de basis om hiervoor alleen minimale en noodzakelijke gegevens beschikbaar te stellen.
Lees verderSnappet
Tijdens het DPIA-traject is gebleken dat Snappet een veilig online lesplatform voor rekenen, taal en spelling is. Met de enthousiaste medewerking van onderwijsinstellingen en Snappet is de DPIA uitgevoerd, waarbij inzicht is verkregen in gegevensverwerkingen en bijbehorende risico’s voor betrokkenen. Snappet heeft transparantie geboden en verbeteringen toegezegd om de rol van de onderwijsinstelling als verwerkingsverantwoordelijke te versterken.
Lees verder