Op 15 oktober heeft vanuit SIVON een webinar plaatsgevonden met scholen en Iddink. In dit webinar hebben scholen kunnen aangeven hoe de uitvoering van het noodscenario tot nu toe loopt en heeft Iddink een update gegeven over de stand van zaken van de levering van leermiddelen. In deze mail een samenvatting van het webinar.
Webinar 18 oktober
Op vrijdag 18 oktober organiseren wij een webinar waarin we de laatste stand van zaken vanuit Iddink willen delen, daarnaast gaan we in gesprek met de scholen over welke vervolgstappen, denk aan compensatie jullie – met behulp van SIVON – willen zetten richting Iddink. Dit mede naar aanleiding van de vragen van scholen hierover. Als je je nog niet hebt aangemeld, kan dit via deze link.
Update leveringen
- Het meest actuele overzicht wordt vandaag door Iddink gedeeld met de scholen.
- Iddink geeft aan op dit moment op koers te liggen voor het leveren van de leermiddelen.
- Een aantal titels zijn uitverkocht. Iddink kijkt of via andere kanalen iets mogelijk is.
- Leermiddelen die woensdag 16 oktober niet geleverd zijn, kunnen gemeld worden door de school bij het te openen noodloket van Iddink. Iddink noemt de leermiddelen die nog ontbreken en gemeld worden bij het Noodloket “spoedleveringen”. Scholen geven aan dat in verband met de nadere herfstvakantie de voorkeur is om de boeken bij leerlingen thuis af te leveren.
- Het is aan te raden dat een leerling, wanneer hij of zij een boek mist, eerst op school controleert of het boek daar is geleverd voordat met het Noodloket contact wordt opgenomen.
Retouren
Iddink geeft aan coulant te zijn wat betreft de retouren.
Overzicht alternatieven voor uitverkochte titels
Op deze website van Iddink vind je een overzicht van de boeken die zijn uitverkocht en welke actie Iddink voorstelt (tip: scroll op de pagina naar beneden).
Niet alle leerlingen in beeld
Uit de reacties van de scholen blijkt dat niet alle leerlingen waarvan leermiddelen nog missen in beeld zijn. Hiervoor zijn scholen afhankelijk van de terugkoppeling van ouders en leerlingen. Iddink benadrukt dat zij de dubbelcheck van scholen wel nodig heeft omdat het schoolportaal niet betrouwbaar is.
SIVON adviseert de scholen om zelf een lijst te maken met leerlingen die leermiddelen missen of nog geen digitale toegang hebben en/of niet op de lijst van Iddink staan. Deze lijst kan vanaf donderdag 17 oktober gedeeld worden met het noodloket van Iddink.
Voorbeeld voor ouders
Onderwijsgroep OZHW heeft een brief opgesteld voor ouders, die ze graag met andere schoolbesturen willen delen. Waarvoor dank. Je vindt de brief op sivon.nl.
Noodloket
Iddink opent op donderdag 17 oktober een noodloket voor scholen waar ze alle nog niet geleverde leermiddelen kunnen doorgeven. Wij adviseren scholen om hiervan gebruik te maken.
Voor leerlingen en ouders | Whatsapp – 06-43486930 Telefoon – 0318-648761 eerste optie in keuzemenu |
Voor scholen | Email – noodloket@iddink.nl Telefoon – 0318-622978 |
Compensatie vanuit Iddink
De afgelopen periode zijn veel vragen gesteld door scholen over compensatie vanuit Iddink en of we gezamenlijk juridische stappen kunnen zetten. We begrijpen deze vragen heel goed en hebben ook alvast een aantal acties hiervoor in gang gezet, die we graag bespreken tijdens het webinar van 18 oktober.
Wij begrijpen jullie bezorgdheid of de leermiddelen dit keer wel echt worden geleverd en we beseffen dat dit enorme extra inspanningen vraagt van jullie/de mensen op de scholen. Wij blijven dit in elk geval continu monitoren en zijn dagelijks in gesprek met Iddink, uitgevers en andere ketenpartners.