In de Tweede Kamer zijn vandaag verschillende moties aangenomen ten behoeve van digitale veiligheid in het onderwijs en een transparante en toekomstbestendige leermiddelenmarkt. SIVON is blij met de uitslag van de moties; het is een krachtig signaal vanuit de Tweede Kamer over dossiers waar wij ons – voor schoolbesturen – al jaren hard voor maken. Hieronder een overzicht van de aangenomen moties en onze visie hierop.
Aangenomen moties
De motie van Kamerlid Haage (GL/PvdA) om essentiële voorzieningen zoals de dienst Veilig Internet structureel te borgen, onderstreept het belang van een solide digitale basis voor alle scholen. Die basis moet collectief georganiseerd zijn, zodat alle school toegang hebben tot betrouwbare, veilige en betaalbare voorzieningen.
In dezelfde motie wordt gepleit voor een verkenning naar een standaard lidmaatschap van SIVON voor scholen. Hoe meer schoolbesturen zich aansluiten, hoe sterker we samen staan in onderhandelingen met leveranciers en in het creëren van digitale voorzieningen die publieke waarden borgen.
De moties over het terugdringen van wegwerpboeken en het stimuleren van duurzame alternatieven van Kamerleden Haage (GL/PvdA), Rooderkerk (D66) en Soepboer (NSC) sluiten aan bij initiatieven die SIVON al samen met scholen en leveranciers verkent. We zien dat scholen willen verduurzamen, maar ook tegen obstakels aanlopen in de aanbiedingsmodellen van sommige partijen. Ook leveranciers zijn bezig met verduurzamen en hoe zij dit het best kunnen doen. SIVON is hierover in gesprek met scholen en leveranciers.
De motie van Kamerlid Oostenbrink (BBB) voor een open en eerlijk platform waarop alle aanbieders van leermiddelen zichtbaar en toegankelijk zijn, sluit naadloos aan bij de wens van een aantal leden van SIVON. Samen met Education Warehouse hebben zij hun wensen voor een keuzecatalogus uitgewerkt. SIVON onderzoekt met hen wat nodig is om zo’n catalogus te realiseren.
Oproep transparantie leermiddelenmarkt
Daarnaast werd tijdens het debat Kamerbreed oproep gedaan voor meer transparantie in de leermiddelenmarkt. De staatssecretaris gaf daarbij aan de onderzoeken van ACM en het Ministerie van EZ op dit vlak af te willen wachten. Wij wachten niet af en blijven ons voortdurend inzetten voor een transparante en toekomstbestendige leermiddelenmarkt waarin publieke waarden centraal staan, publieke middelen doelmatig worden besteed en schoolbesturen de regie hebben.
Met het project Toekomst leermiddelen werken we samen met scholen en leveranciers aan meer regie en inzicht in leermiddelen, en aan verbetering en innovatie in de inkoop, distributie en dienstverlening van leermiddelen. Hierdoor zijn de afgelopen jaren stappen gezet om meer transparantie te krijgen in kosten van leermiddelen en kosten van dienstverlening.
Tot slot
Deze politieke steun geeft energie. Voor scholen, voor SIVON, en voor alle partijen die werken aan goed onderwijs in een digitale tijd. We blijven graag in gesprek met Kamerleden, het ministerie, onze partners en marktpartijen om te bouwen aan een digitale onderwijsmarkt waarin publieke waarden vooropstaan – en waar leraren en leerlingen op kunnen vertrouwen.