De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start in 2025 vijf marktonderzoeken, waaronder een onderzoek naar de (digitale) leermiddelenmarkt. SIVON vraagt al jaren aandacht voor de marktwerking in deze markt en is blij dat de ACM onze zorgen nu erkent en onderzoekt.
Al lange tijd zijn er zorgen over de werking van de (digitale) leermiddelenmarkt. Op dit moment is meer dan 80% van de markt in handen van slechts een paar partijen, die grotendeels eigendom zijn van buitenlandse investeerders. De afgelopen jaren deden zich serieuze problemen voor met de levering van zowel fysieke als digitale leermiddelen. In sommige gevallen moesten leerlingen maanden wachten op hun lesmateriaal – het afgelopen jaar zelfs examenleerlingen die al aan hun eerste toetsen moesten beginnen.
SIVON zet zich al jaren in voor een betere marktwerking en een betrouwbare levering van leermiddelen. Met resultaat, al blijft het veranderen van de markt een complexe opgave. Daarom trekt SIVON ook al jaren aan de bel om aandacht te vragen voor die marktwerking. Dat wordt dus nu gehoord met het onderzoek door de ACM. Op haar website schrijft de toezichthouder: “Markten werken niet automatisch goed voor mensen en bedrijven. Als markttoezichthouder leggen we ons oor te luisteren in de maatschappij en dragen we bij aan een oplossing bij mogelijk marktfalen. Juist in deze tijd is het belangrijk dat bedrijven innoveren en mensen hiervan de vruchten plukken. Het is onze rol als toezichthouder om hier voortdurend scherp op te zijn, praktijken te identificeren die een goede werking van markten belemmeren en die aan te pakken.”
SIVON blijft zich, samen met en namens schoolbesturen, inzetten voor een eerlijke en goede functionerende leermiddelenmarkt.