Menno Maass, relatiemanager bij coöperatie SIVON sinds juni 2024, is voor veel schoolbesturen al een bekend gezicht. In zijn rol spreekt hij regelmatig met leden over SIVON en ontwikkelingen in het onderwijs. ‘Mijn drijfveer is om mensen en organisaties te helpen en te faciliteren, iets bij te dragen aan de maatschappij en samen dingen beter te maken,’ vertelt Menno. Hij omschrijft zichzelf als een teamspeler, iemand die snel contact maakt en makkelijk schakelt tussen klanten, collega’s en specialisten. Deze eigenschappen komen goed van pas in zijn rol als relatiemanager. Met zijn brede ervaring en creatieve denkwijze is hij een waardevolle sparringpartner voor schoolbesturen. Vandaag beantwoordt hij de vraag: ‘Wat als SIVON er niet zou zijn?’
Menno Maass is binnen SIVON een van de drie relatiemanagers. Samen met zijn collega Bo van Dijk onderhoudt hij de contacten met bestaande leden en is hij het eerste aanspreekpunt voor hen. ‘Dagelijks bezoek ik schoolbesturen. Ik breng in kaart hoe het gaat, achterhaal mogelijke knelpunten en kijk waar SIVON een actieve rol kan spelen’, aldus Menno.
Menno is ruim een halfjaar werkzaam bij SIVON. De eerste maanden stonden voor hem in het teken van kennismaking met schoolbesturen. ‘Ik probeer eerst te achterhalen of de verwachtingen van het lidmaatschap overeenkomen met de realiteit. Schoolbesturen moeten niet alleen weten welke diensten en producten wij te bieden hebben, maar ook hoe wij als belangenbehartiger voor hen kunnen optreden. Want samen sta je sterk – dat blijkt telkens weer. Mijn rol is ook om besturen met elkaar te verbinden als zij tegen vergelijkbare uitdagingen aanlopen,’ vertelt Menno.
Vertrouwen als basis
Als je Menno vraagt waar het om draait bij het opbouwen van een relatie dan zegt hij volmondig: vertrouwen! ‘Iedereen met respect behandelen en zoveel mogelijk een persoonlijke benadering hanteren. Dat betekent ook dat je eerlijk naar elkaar moet zijn als iets even niet goed gaat.’ Hij bouwt het liefst aan langetermijnrelaties. Dit bereik je, volgens hem, door duidelijke communicatie, regelmatig contact en goed luisteren naar de behoeften van de leden.
Eerlijk zijn betekent volgens Menno soms ook ‘nee’ moeten verkopen: ‘Nee durven zeggen is ook een vorm van helpen, ook al is dit soms niet het antwoord dat mensen willen horen. Het verbaast mij nog steeds hoe makkelijk scholen ‘zomaar’ iets aannemen van marktpartijen, zonder verder onderzoek. Het is mijn taak om hier richting aan te geven en ze bewust te maken van mogelijke valkuilen.’
SIVON is veranderd
Menno merkt dat sommige bestuurders SIVON nog steeds zien zoals het vijf jaar geleden was. ‘Maar ondertussen is er zoveel veranderd en zijn we enorm gegroeid. Het is mijn taak om met hen in gesprek te gaan over wat we tegenwoordig allemaal doen en waarvoor zij bij ons terechtkunnen. Vaak is dat veel meer dan ze verwachten.’
Een frisse blik
Menno ziet zichzelf als een schakel tussen SIVON en de scholen. “Vergelijk me maar met de dorpskapper van vroeger: ik weet van alles een beetje en verbind de juiste mensen met elkaar.” Zijn ervaring in de financiële dienstverlening helpt hem daarbij. “Ik kijk soms met een andere bril naar de onderwijsmarkt. Hoewel de onderwijssector niet commercieel is, zijn veel partijen waarmee scholen samenwerken dat wel..”
Dat vraagt om oplettendheid. “Ik zie berichten voorbijkomen zoals: ‘Als u niet tekent voor het eind van het jaar, wordt u afgesloten of kunt u geen gebruik meer maken van de dienst’. Ik wil besturen bewust maken dat dit soort praktijken niet altijd normaal zijn. Samen met SIVON kan ik deze signalen herkennen en weerleggen, zodat we samen kunnen optrekken. Samen bereiken we meer dan ieder voor zich.’
Zo zorgt Menno ervoor dat SIVON niet alleen een dienstverlener is, maar ook een betrouwbare partner voor schoolbesturen die het verschil maakt.
Wil je in gesprek met Menno? Neem contact op via m.maass@sivon.nl of 06 – 437 704 33.