Wifi in de klas: geen enkele school kan zonder. Maar bij wie moet u zijn voor de beste wifi? En koopt u zelf wifi in of regelt u het via SIVON? We kunnen ons voorstellen dat u soms door het wifi-bos de bomen niet meer ziet. Daarom hebben we de antwoorden op 10 veelgestelde vragen over Wifi as a Service van SIVON voor u op een rij gezet.
Kan ik niet beter zelf wifi regelen en access points ophangen? Waarom zou ik het via SIVON doen?
Snel een offerte opvragen en zelf wifi regelen lijkt makkelijk, maar er komt vaak meer bij kijken dan u denkt. Heeft u echt overal aan gedacht? En ontzorgt een wifi-leverancier u echt op alle vlakken, of moet u zelf nog het ontwerp, de licenties en de configuratie regelen en de access points ophangen?
Bij SIVON zorgen we ervoor dat we eerst goed weten wat uw school nodig heeft. Zo heeft het materiaal van de muren invloed op de kwaliteit van het wifi-signaal. Wist u bijvoorbeeld dat het niet handig is om een access point in de buurt van een metalen balk te plaatsen? Daar houden we bij SIVON allemaal rekening mee. Als het nodig is, komen we eerst zelf langs om de situatie te bekijken voordat we starten. En uiteraard komen we langs voordat we de wifi leveren, zodat we zeker weten dat alles goed gaat.
Het grote verschil tussen zelf wifi regelen en het via SIVON doen, is de hoge kwaliteit die we garanderen. We werken uitsluitend met professioneel ict-apparatuur dat geschikt is voor het onderwijs. Als experts op het gebied van ict en onderwijs weten we precies waar we op moeten letten. En als coöperatie van onderwijsbesturen zijn we er voor u. Om er zeker van te zijn dat na de installatie alles goed werkt, meten we of het wifi-signaal echt voldoet aan de minimumeisen.
Hoeft u zelf dan helemaal niets meer te doen? Zeker wel, want we betrekken u bij het hele proces. Samen bepalen we wat nodig is en waar we op moeten letten. U hoeft het alleen niet meer zelf te regelen, dat doen wij.
Welk werk neemt SIVON dan precies uit handen?
Wat we precies doen? De offerteaanvraag, de minicompetitie, de gesprekken met leveranciers, de installatie van het wifi-netwerk en het beheer. Wifi as a Service is inclusief ontwerp, licenties, configuratie, ondersteuning en het oplossen van onverhoopte storingen. Het doel? U ontzorgen én altijd werkende wifi.
SIVON werkt met minicompetities, hoe zit dat precies?
Een minicompetitie is een kleine aanbesteding binnen een bestaande aanbesteding.
We hebben voor 2 wifi-varianten – wifi-basis en wifi-plus – een Europese aanbesteding uitgeschreven. Voor iedere variant zijn 2 leveranciers geselecteerd, die zich hebben gecommitteerd aan een minimum kwaliteitsniveau en maximum prijzen.
In de minicompetitie brengen deze 2 leveranciers ieder een offerte uit met een ontwerp speciaal voor uw school. Daarbij kan de leverancier de kwaliteit verhogen en de prijs verlagen. Op die manier ontvangt u altijd een goed aanbod tegen een scherpe prijs.
Moet voor elke school een minicompetitie uitgeschreven worden?
Nee, gelukkig niet. Voor ieder bestuur moet minimaal één keer een minicompetitie uitgeschreven worden. Het is mogelijk om naar andere scholen uit te breiden op basis van een bestaande overeenkomst. Maar om de prijs zo gunstig mogelijk te maken, is volume nodig. Het is daarom belangrijk dat in ieder geval een aantal scholen meedoen, zodat leveranciers een scherpe prijs kunnen bieden.
Klinkt goed, maar wat zijn de kosten?
De kosten voor de dienst zijn afhankelijk van uw eisen en wensen, de grootte van uw schoollocatie(s) en de gewenste kwaliteit. De prijsopbouw bestaat in grote lijnen uit 3 elementen:
- de projectkosten per locatie
- eenmalige kosten per access point
- de maandelijkse kosten per access point.
Bij de beoordeling van de offertes in de minicompetitie kijken we naar de totale kosten over 5 jaar. We overschrijden nooit uw maximale budget. Op die manier weet u vooraf, ongeacht het aangeboden prijsmodel, duidelijk wat de eenmalige kosten zijn en wat u maandelijks betaalt.
Mijn bestuur is niet aanbestedingsplichtig. Is het dan nog voordelig om wifi via SIVON af te nemen?
Ook als u niet Europees hoeft aan te besteden, profiteert u bij SIVON van de prijs- en kwaliteitsafspraken die wij hebben gemaakt met leveranciers. Zomaar een leverancier bellen voor een offerte is makkelijk, maar strakke afspraken rondom de beschikbaarheid, Service Level Agreement en mogelijke escalaties zijn meestal niet gemaakt. Met wifi van SIVON weet u zeker dat u de kwaliteit krijgt die u in de klas nodig heeft. Dat hebben we namelijk al geregeld binnen de Europese aanbesteding. U krijgt dus de kwaliteit die alle leden van SIVON krijgen, ongeacht de grootte van uw bestuur.
Hoe snel kan de wifi geleverd worden als ik kies voor SIVON?
Afhankelijk van het aantal deelnemende scholen in de minicompetitie levert SIVON binnen 7 weken wifi.
SIVON zegt dat ze scherpe prijzen hanteert. Hoe zit dat?
We hebben afspraken gemaakt met de leveranciers uit onze minicompetities. Zij leveren een minimale kwaliteit die we vooraf hebben vastgesteld tegen een maximaal tarief. Daarbovenop kunnen leveranciers in een minicompetitie met elkaar concurreren in de prijs. De kwaliteit blijft hoog, het tarief scherp.
Ik wil graag gebruik blijven maken van eduroam, kan dat?
Zeker! Eduroam werkt op basis van de IEEE 802.1x standaard. Deze standaard wordt door Wifi as a Service van SIVON ondersteund. Hiervoor heeft u wel een Radius server nodig, die we eventueel ook kunnen leveren.
Leerlingen en medewerkers kunnen via eduroam ook op andere onderwijsinstellingen of scholen inloggen. U hoeft niet steeds opnieuw in te loggen of ergens om een wifi-wachtwoord te vragen. Wel zo fijn.
Hoe kan ik Wifi as a Service aanvragen?
Neem dan contact op om een afspraak te maken met onze productadviseurs door een mail te sturen naar wifi@sivon.nl. In een vrijblijvend gesprek bespreken we uw situatie en wat wij voor u kunnen betekenen.